Tillgänglighetskrav för självbetjäningsterminaler
Först och främst ska de allmänna tillgänglighetskraven uppfyllas. De gäller för alla – alltså även för självbetjäningsterminaler.
Utöver detta finns vissa specifika krav, som beskrivs längre ner.
Vad räknas som en självbetjäningsterminal?
Det finns flera exempel på självbetjäningsterminaler i tillgänglighetsdirektivet. Den här sektionen handlar om de självbetjäningsterminaler som är avsedda för
tillhandahållande av tjänster som omfattas av direktivet.
- kontantautomater
- biljettförsäljningsautomater
- incheckningsautomater.
- interaktiva självbetjäningsterminaler som tillhandahåller information.
Krav på självbetjäningsterminaler
- Ha text-till-tal-teknik (talsyntes)
- En person med synnedsättning kunna få information uppläst automatiskt av terminalen.
- Möjliggöra användning av personliga hörlurar
- Användaren ska kunna få privat information meddelad endast till sig själv.
- Varna användaren via mer än ett sinne om respons krävs inom en viss tid
- Den som inte ser bör kunna använda hörsel eller känsel, och den som inte hör bör kunna använda synen, till exempel.
- Ge möjlighet att förlänga responstiden.
- Användare med funktionsnedsättning kan ibland behöva mer tid än andra. Terminalen behöver kunna hantera detta.
- Ha en lämplig kontrast samt nycklar och kontroller som kan förnimmas med känsel när nycklar och kontroller är tillgängliga.
- Om det finns knappar eller liknande kontroller ska dessa gå att urskilja, både visuellt med hjälp av god kontrast och med känsel (taktilt), till exempel genom att de är upphöjda.
- Inte kräva att en tillgänglighetsfunktion aktiveras för att en användare som behöver funktionen ska kunna starta den
- Användare som är beroende av talsyntes ska till exempel inte behöva hitta den funktionen utan talsyntes-hjälp. Istället behöver sådana funktioner vara aktiva från början. Däremot är det okej att tillåta att användaren kan stänga av dem.
- Om produkten använder ljud eller ljudsignaler – ska de vara kompatibla med hjälpmedel och hjälptekniker som finns tillgängliga på unionsnivå
- Exempel på sådan hjälpteknik är hörselteknik såsom hörapparater, telespolar, hörselimplantat och hörselhjälpmedel. I praktiken kan det innebära att ljud behöver kunna sändas med teleslinga (som kan plockas upp av hörapparat med T-läge) eller motsvarande Bluetooth-teknik.
Övergångsregler
I vissa fall kan befintliga självbetjäningsterminaler få finnas kvar i upp till 20 år, även om de inte uppfyller de nya kraven. Läs mer på sidan Hur bråttom är det?