Tillgänglighetskrav för tjänster
Tjänster ska kunna användas av personer med funktionsnedsättning. Detta säkerställs genom att:
- Eventuella produkter som används för att tillhandahålla tjänsten, ska uppfylla tillgänglighetskraven för produkter. Hemma-router är ett exempel på en produkt som används för att tillhandahålla en tjänst som omfattas av denna reglering (elektronisk kommunikation).
- Det ska finnas information om hur tjänsten används, om den testats med hjälpmedel och på vilket sätt den är tillgänglig. Informationen i sig ska också vara tillgänglig.
- Alla webbplatser och appar som utgör del av tjänsten ska vara tillgängliga.
- Det finns även tillgänglighetskrav för stödtjänster – exempelvis kundtjänst och utbildningar.
Det finns även branschspecifika krav (kallas ibland krav på specifika tjänster) som träffar vissa tjänster – till exempel tillgänglighetskrav för banktjänster, tillgänglighetskrav för e-handel och tillgänglighetskrav för elektronisk kommunikation.